fbpx

Elmetérkép

Egy olyan tanulási módszert szeretnék megosztani, amivel nagyon hatékonyan lehet megtanulni nehéz anyagokat is.
 

A módszer neve: ELMETÉRKÉP

Az elmetérkép tekinthető sok “alternatív” tanulási technika egyik alkotóelemének, azonban külön is nagyon hasznos lehet. Egy olyan segítség az elme számára, amellyel sokkal könnyebben és gyorsabban tud megjegyzeni dolgokat, hosszabb ideig tudja az információkat elraktározni. Egy alternatív tanulási mód, amely hozzájárul a tiszttább megértéshez. 

Én több, igen nehéz vizsgámra ezzel a módszerrel készültem fel, nagyon hatékonyan, és az anyag legnagyobb részére még a mai napig emlékszem, ha előttem van a térkép.
 
Alapvetően a Villámolvasás tanfolyam egyik alkotóeleme, de teljesen függetlenül is használható, hiszen önmagában is teljesen megállja helyét.
 
Lényege, hogy bekapcsoljuk a jobb agyféltekénket is a tanulás mechanizmusába, ezáltal nem csak a bal agyfélteke dolgozik, hanem mindkettő.

Gondolj bele, a “hagyományos olvasás” arra tanított bennünket, hogy a legkisebb egységektől haladjunk az egyre nagyobbak felé. Ez olyan, mintha egy házat építenénk, tégláról téglára. Azonban, van egy másik megközelítés is. Az pedig, hogy előszőr látjuk egészben a házat a tervrajzon és miután tudjuk, hogy mi, hova kerül, kezdjük csak azt építeni. Így a fontossági sorrendet is fel tudunk állítani, és csak azokat “megtanulni”, amik nekünk, a célunk elérése szempontjából a legfontosabbak.

Ezen technikával egyben látjuk az egész tartalmat, így sokkal könnyebb az apróbb egységeket a megfelelő kontextusba helyezni.

A képeken láthatjátok saját elmetérképeimet, így talán könyebb lesz egy kicsit megérteni, hogy valójában miről is van szó.
 
Az elmetérkép elkészítése:
 
  1. Vegyünk elő egy nagy papírlapot (lehet bármilyen színű, sőt javasolt is, hogy egy adott témához megfelelő színű legyen. Pl.: Ha egy természeti anyagot szeretnénk megtanulni és feldolgozni, akkor legyen zöld)
  2. A megtanulandó könyvet osszuk fel nagyobb egységekre (akár fejezetek szerint, vagy ahogyan a mi elménk csoportosítani tudja a tartalmat)
  3. A könyv tartalmának lényegét próbáljuk meg összekötni életünk eseményeivel, mozzanataival, tapasztalainkkal. A lényeg, hogy LEGYEN MINÉL FURCSÁBB ÉS ABSZURDABB! LEGYEN KÜLÖNLEGES, NEM MINDENNAPI! – Ez azért hatékony, mert az érzelmek, érzések hozzákapcsolásával bevonjuk jobb agyféltekénket is.
  4. Rajzoljuk le az összekapcsolt képeket, mozzanatokat, érzéseket a papírra a lehető legfurcsábban! Állítsuk “fejük tetejére a dolgokat”.
  5. Mikor kész van, ismételjük el az egész papír=anyag tartalmát többször, és próbáljuk meg minél többször átérezni a hozzákapcsolt eseményt, pillanatot!
Tehát összefoglalva az elmetérkép teljesen személyes és egyedi (nincs két egyforma ugyanarra a témára). Legyen a lehető legabszurdabb, legkülönlegesebb, játékos, színes, nem szokványos. Lényege, hogy az egész tananyagokról készíts egy összefoglaló ábrát, így előszőr az egészet egyben, egy nagyobb egységben látod. Ezáltal könnyebben tudod elhelyezni a részeket, és megérteni az apróbb, ámbár annál fontosabb részleteket.
 

Kösd hozzá már korábban átélt érzésekhez, eseményekhez, személyekhez, illatokhoz, tapasztalatokhoz, formákhoz.

Ezen kis trükkökkel tudjuk bekapcsolni a jobb agyféltekét is a tanulásba.
 
 

Néhány szemléletes példa, hogyan is néz ki egy elmetérkép a valóságban. 🙂 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Egyéb érdekes témák

A csend hatása

A csend hatása a stresszre, avagy stresszkezelés csenddel Megtanulni nyugalomban ülni és magunkra reflektálni az egyik legnagyobb ajándék, amit magunkat és a gyerekeinknek adhatunk” –