fbpx

A flow

Az ideális pszichés állapot, vagy ahogy a szakma nevezi, a FLOW egy olyan rövid ideig fennálló állapot, amelyet minden ember szeretne minél többször megtapasztalni, átélni élete során.


Nem lehet olyan rossz,  ha mindenki szeretné megtapasztalni, nem? 🙂 
 
Ezért is gondoltam úgy, hogy ez egy érdekes téma és megér egy bejegyzést.
 

Na, de mi is ez az áramlat, vagy flow? 


Ez az az állapot, amikor annyira elmerülünk egy általunk kedvelt tevékenységben, hogy megszűnik a külvilág, és annyira élvezetes, hogy hajlandóak vagyunk áldozatot hozni pusztán az aktuális helyzet fenntartásáért. Úgy érezzük, hogy testünk és lelkünk tökéletes harmóniában van.

Neked volt már hasonló tapasztalásod? 


Ha van kedved, egy rövid gyakorlatra invitálnálak most. 


Próbálj visszaemlékezni a flow élményedre. Mit csináltál akkor? Milyen emberekkel voltál körülvéve? Mi történt? 
Most pedig arra bátorítanálak, hogy vegyél elő egy papírlapot, és írd le ezt az egészet. Minél részletesebben! 
 
Más szavakkal, szaknyelven: Amikor a kihívást jelentő feladat és a megoldáshoz szükséges egyéni képességek egyensúlyban vannak. Sportnyelven: “Zónában lenni”.
 
Csíkszentmihályi Mihály, magyar származású pszichológus nevéhez köthető, ő fogalmazta meg, vizsgálta először.
A flow tudatállapot az egyik legerősebb teljesítményt növelő módszer, amelyet sportolók előszeretettel használnak (természetesen, más szakma végzése közben is megtapasztalható).
 
A sportolók úgy számolnak be, hogy ez az, amikor teljesen belemerülnek az aktuális tevékenységbe, nincs időérzékelés, képesek kizárólag a pillanatra koncentrálni, úgy érzik, hogy kihívást jelentő, de legyőzhető feladatot hajtanak végre, valami, náluk sokkal nagyobb és magasabb rendű dologhoz kapcsolódnak, három szóval: “Amikor minden összejött.”.
 
A flow állapot alatt az agyban több, kitűnően érzékelhető biológiai változás játszódik le, amely képessé teszi az egyént a teljes bevonódásra.
A prefrontális kéreg kikapcsol, a problémamegoldás, a kritika átmenetileg kikapcsol, és számos neurotranszmitter (ingerületátvivő anyag az idegrendszerben) szabadul fel, mint pl.: endorfin (csökkenti a fájdalom érzését), szerotonin (a kiegyensúlyozott hangulatért felel), dopamin (a jutalomszerzésben jelentős szerep), noradrenalin (fokozza koncentrációt és az éberséget), anadamid (az öröm érzésének fokozása).
A felszabadult kémiai vegyületek hatására lassuló agyhullámok figyelhetőek meg, elsősorban Alpha és Théta hullámok figyelhetőek meg, amelyek közvetlen következménye a féltekék magasabb szinkfonicitása és a magasabb koherencia.
 
Hogyan érhető el a flow?
 
  • Válasszunk olyan tevékenységet, amit szeretünk (a várakozás segít elmerülni a feladatokban)
  • A feladat jelentsen kihívást, de ne legyen legyőzhetetlen (a végrehajtás igényeljen teljes odafigyelést, de ne haladja meg képességeinket)
  • Találjuk meg a csúcsidőnket (a legenergikusabb időpont megtalálása – személyenként eltérő)
  • Zárjuk ki a zavaró körülményeket (a zavaratlan környezet megkönnyíti, hogy a feladatra tudjunk koncentrálni)
  • Sokszor a csapatban való sportolás, bármely tevékenység segít (a teljes harmónia, egység megtapasztalása a másikon keresztül)

Szerző

Sebestyén Balázs

Sebestyén Balázs

Szia! Örülök, hogy itt vagy! Sebestyén Balázs vagyok, a Psycholife megálmodója és megvalósítója. Cikkeimmmel szeretnék egy olyan tudást átadni, amelyet sajnos az iskolában nem tanítanak.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

A Psychotudás egyéb cikkei

Szimpatikus, amit csinálunk?

Kövess minket Facebookon, és csekkold az érdekes cikkeket! 🙂