fbpx

A halogatás pszichológiája

Ülök az íróasztalomnál, előttem egy lista a napi vagy heti teendőkről. Osztályozom, hogy melyik a legfontosabb, melyik kevésbé. Teszek-veszek, ide-oda, mindent csinálok, csak éppen azt nem, amit igazán kellene. Kitalálok kifogásokat, csak hogy ne kelljen megcsinálni. Tudom, hogy kötelező, tudom, hogy fontos. Tudom, hogy nem sokára eljön a határidő, azonban mégis az utolsó pillanatban, vagy még akkor sem végzem el feladataimat.

MIÉRT HALOGATUNK? MITŐL FÉLÜNK?

Egy kutatás (Takács, I., 2009) hét különböző halogató típust lehet megkülönböztetni. Ezek a következőek:

  • Tökéletességre törekvő: Az önmagával szemben állított elvárások túl nagyok, nem reálisak, ezért vonakodik elkezdeni, vagy éppen befejezni a feladatot. A perfekcionizmusból kiindulva ezen személyek soha sem elégedettek munkájukkal, ezért gyakorlatilag „kész munka sosincs.” A tökéletességre való törekvés könnyedén átcsaphat egy negatív spirálba, nem vagyunk elégedettek, így – a korábbi rossz élmény miatt – nem akarjuk elkezdeni a következő feladatot, amely még nagyobb elégedetlenséghez vezethet.
  • Álmodozó: Általában határozatlan, és ez gyakran a realizmus hiányával párosul. Nagyon kreatív, jó ötletei vannak, azonban gondolatai soha sem kerülnek a fizikai világban megvalósításra, szinte semmit sem tesz.
  • Aggódó: Fél a kockázattól, a sikertelenségtől, a kudarctól. Szorong minden változástól, attól, ha dolgai rosszul alakulnak. A döntések problémát jelentenek számára, kevésbé bízik magában. Gyakran erős önbizalomhiány figyelhető meg, énhatékonyságuk alacsony.
  • Kríziskeltő: Folyamatosan arra vár, hogy jöjjön a segítség, vagy más megoldja helyette. Sokszor a végezetig vár, majd csak a legutolsó pillanatban kezdi el igazán a munkát. A végén azonban apait, anyait belead, hogy el tudja érni célját. Viszont, ha az még sem sikerül, kifogásként az idő szűkösségét hozza fel.
  • Dacos: A segítséget, mások jó szándékú felajánlását beavatkozásnak tartja és elutasítja, ezzel a kreatív agyműködést is szinte ellehetetleníti. Sokszor agresszív és okoskodó mások javaslatait miatt, mert úgy érzi, mások meg akarják mondani, hogy mit tegyen. Kártékony lehet környezetére nézve is.
  • Túlteljesítő: Folyamatosan más teendő vonja el figyelmét, és nem az igazán fontos, aktuálisra koncentrál. Túl sok a munka egyszerre, nagy a teher, nem tud mindegyiknek megfelelni. Látszólag folyamatosan dolgozik, azonban ez sokszor nem hatékony, kevésbé hatásos.
  • Kényelmes halogató: Kerüli a stresszes, túl nagy erőfeszítést igénylő feladatokat. Gyakran a pihenés vagy szórakozás miatt halasztja el teendőit. Barátai kedvéért, egy közös program kedvéért mindent kötelességet félretesz.

Talán, ezen típusok megkülönböztetése és egyértelműsítése segít magunkba nézni és megvizsgálni, hogy mi miért halogatunk.

A problémák megoldásához sok esetben annyi is elég, ha tudatosítjuk. Tudomást veszünk róla, hogy jelen van életünkben, és nehezen bírózunk meg vele.Ez után kezdődhet a megoldások keresése, amely később a probléma csökkenését, megszűnését fogja eredményezni.Remélem, hogy hasznosnak találtad ezt a kis anyagot!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Egyéb Érdekes témák

A csend hatása

A csend hatása a stresszre, avagy stresszkezelés csenddel Megtanulni nyugalomban ülni és magunkra reflektálni az egyik legnagyobb ajándék, amit magunkat és a gyerekeinknek adhatunk” –