fbpx

Motiváció

…találnod kell valamit, ami megtart, ami motivál, ami inspirál.”

Tony Dorsett
 
A MOTIVÁCIÓ nélkülözhetetlen gyakorlatilag mindenhez, akár célokról, tervekről, munkáról, sportról, vagy éppen énképről, párkapcsolatról van szó. A témák száma végtelen. Motiváció, a VÁGY hiányában teljesítménycsökkenés következhet be, amely – ha kicsit elvonatkoztatunk – jelenthet egy munkahelyi elbocsátást, egy kudarcot, de egy párkapcsolat végét is.
 
Éppen a fentiekből kiindulva létfontosságú megtalálni a megfelelő motiváció, amely erőt ad!
 
A motivációnak két fajtája ismert…
 
  • a belső (intrinzik), amikor belülről fakadó, személyes a vágy. Személyes indíttatás van jelen, élvezzük, amit éppen csinálunk. Sokszor magáért a cselekvésért tesszük. Ilyen lehet például a büszkeség, az öröm, az érdeklődés, a kíváncsiság, az odatartozás, az autonómia iránti igény, a szeretet, az énkép megváltoztatásnak szándéka.
  • a külső (extrinzik), amikor a cselekvésért egy külső jutalmat várunk, mint például dicséret, elismerés, pontok, pénz, díjak, hírnév, de ide tartozik a büntetés elkerülése miatti vágy is.
 
Azonban a túl erős, túl nagy motiváció stressz okozta bénuláshoz vezethet, ami csökkenti a teljesítményt.
A motiváció arousal-elmélete, és Hull késztetéselmélete jól szemlélteti, hogy mikor optimális a motiváció (lásd kép!)
 
Néhány ötlet, amely segít megtalálni és fenntartani a motivációt:
  • Párban, csapatban dolgozni – ha mindenki ugyanazt a tevékenységet végzi. Ezt támasztja alá Triplett társas facilitáció(=serkentés) elmélete is. Kutatásával igazolta, hogy csapatban nagyobb teljesítményre vagyunk képesek, hiszen “húzzuk egymást”, ezzel növelve az aktuális teljesítményszintet.
  • Egy A4-es papírra írni egy kitalált történetet, amely a cél utáni, elérni kívánt állapotról szól. Érdemes E/1-ben megírni, úgy, hogy mi legyünk a főszereplők (rólunk szóljon a történet, de a környezetünket úgy “alkossuk” meg, ahogy szeretnénk, hogy az a valóságban legyen. Gyakorlatilag írjuk le, hogyan képzeljük el magunkat pl. 5 év múlva, miután elértük a kitűzött célt, a vágyott állapotot.
  • Kitűzni egy jutalmat előre, amit biztosan meg fogok kapni, ha elértem a kitűzött célt. Pl.: Ha bejutok a legjobb nyolcba az országos bajnokságon, akkor veszek magamnak egy pólót.
  • Egy papírra leírni az összes pozitív hozadékát annak, ha elérem a kívánt célt. Egyszerű gondolatjeles felsorolás teljesen megfelelő.
  • Ha anyagi juttatást is magával vonz a teljesítmény, érdemes elmélkedni és le is írni, hogy mire fogom költeni a kapott összeget.
  • Összegyűjteni, hogy milyen külső visszacsatolást, visszajelzést fogok kapni, ha elértem a kitűzött célt. Pl.: Családom, az edzőm, a párom nagyon büszke lesz rám.

Szerző

Sebestyén Balázs

Sebestyén Balázs

Szia! Örülök, hogy itt vagy! Sebestyén Balázs vagyok, a Psycholife megálmodója és megvalósítója. Cikkeimmmel szeretnék egy olyan tudást átadni, amelyet sajnos az iskolában nem tanítanak.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

A Psychotudás egyéb cikkei

Szimpatikus, amit csinálunk?

Kövess minket Facebookon, és csekkold az érdekes cikkeket! 🙂