fbpx

Stresszkezelés

Avagy hogyan tudjuk megváltoztatni gondolkodásunkat, és ezáltal előnyünkre fordítani a stresszt?

Minden másodpercben milliónyi információ hat ránk, amelynek egy része a megfelelőnél magasabb stresszszintet vált ki bennünk. Ennek következtében gyakorlatilag folyamatosan készenléti állapotban vagyunk, ezt a lélektan “üss vagy fuss” állapotnak nevezi. 

Ránk, vállalkozókra ez legjobban igaz. Annak ellenére, hogy mindannyian tudjuk, a vállalkozói “életmódnak” nagyon sok fantasztikus előnye van, azonban számos, az átlagostól eltérő stresszforrással kell megküzdenünk minden nap. Kezdő vállalkozóként sokszor az elindulás, a sikertelenség, a kudarcok megpróbáltatásával, míg már sikeres vállalkozóként pl. a kollégák, a csapatunk megfelelő menedzselésével, a saját magunk időbeosztásával vagy a nehéz, sokszor embert próbáló pénzügyi, vagy akár etikai döntésekkel. 

Miért is káros a stressz?

Az “üss vagy fuss” reakció – amely túl magas fizikai arousal szinttel párosul – tünetei a megemelkedett vérnyomás, szaporább szívdobogás, nagyobb oxigénszükséglet, gyorsabb levegővétel, fokozott izzadás, megemelkedett adrenalin, kortizol,  glutamin szint, megborult hormonháztartás. 

Ha ez az állapot sokáig fennmarad, az egész szervezet annyira kimerül, hogy képtelen tartani az egyensúlyt. Ennek következménye lehet a magas vérnyomás, a szívbaj, a depresszió, a gyomorfekély, de akár a rák vagy az autóimmun betegség is. 

A test és az elme nyugtalansága betegséget okoz, és felgyorsíthatja az öregedést. 

Az alábbi TED videó összefoglalja, mit kell tudnunk a stresszről, és az hogyan hat az agyunkra. (A jobb alsó sarokban tudod kiválasztani a magyar feliratot). 

AZONBAN A KÖZHIEDELEMTŐL ELTÉRŐEN NEM MINDEN STRESSZ KÁROS! VANNAK OLYAN STRESSZFORRÁSOK, AMELYEK KIFEJEZETTEN SZÜKSÉGESEK ÉS ADAPTÍVAK A MINDENNAPI TÚLÉLÉSÜNKHÖZ!

A TEST ÉS AZ ELME MÉLYLAZÍTÁSBAN AZONBAN KÉPES LELASSÍTANI, AKÁR VISSZA IS FORDÍTANI A KÁROSÍTÓ FOLYAMATOKAT ÉS AZ ÖREGEDÉST IS. 

Selye János, a stresszel kapcsolatos kutatások egyik legmeghatározóbb alakja, a stressz két típusát különbözteti meg.

  • Eustressz, vagy pozitív stressz, amely egy teljesítmény, kihívás eléréséhez szükséges. Pl.: előadás megtartása, vizsga, esküvő, stb.

  • Distressz, vagy káros stressz. Ez a normálisnál magasabb szintű vagy elhúzódó stressz, amely hosszú távon kimerítheti erőforrásainkat.

A TEST, A LÉLEK ÉS AZ ELME ELVÁLASZTHATATLAN EGYSÉGBEN LÉTEZIK, AMELY AZT JELENTI, HA A LÉLEK ÉS AZ ELME TUD PIHENNI, AKKOR TESTÜNK IS KÉPES MÉLYEN ELLAZULNI, REGENERÁLÓDNI.

MI A TEENDŐ? MIT VÁLTOZTASSUNK?

A nyugodt tudatosság állapotában a test-lélek-elme közös rendszere mély nyugalomban van, az elme csendes, de éber.

A nyugodt alvás állapotában a test-lélek-elme rendszere nyugalomban pihen, az elme alszik. 

Mindkét állapot nagyon pihentető. 

A szívverés üteme lelassul, a vérnyomás normalizálódik, az oxigénszükséglet kevesebb, a légzés lelassul, a nemi hormonok termelődése fokozódik, a  DHEA (egyik természetes szteroid) termelése nő, a hipofízis több növekedési és öregedést gátló hormont bocsát ki, az immunrendszer működése fokozódik.

KUTATÁSOKKAL IGAZOLT, HOGY A NYUGODT VÁLASZOK ELLENTÉTES MÓDON HATNAK A STRESSZSZINTRE, SOKKAL NAGYOBB MÉRTÉKBEN CSÖKKENTIK AZOKAT.

Az alábbi stresszkezelő módszerek hatékonyságát kis túlzással tengernyi kutatás igazolja. Mindegyik nagyon egyszerű, pár perc alatt elsajátítható és bárhol, bármilyen helyzetben tudod alkalmazni. 

#BÓNUSZ

Most rövid ideig elérhetővé tesszük az egyik stresszkezelő előadásunk vágott verzióját, amelyben a kontrollvesztettségből adódó stresszel foglalkoztunk, és olyan gyakorlatokat csináltunk, amelyek segítenek átvenni a kontroll életünk fellett. 

Az előadás diasorát pedig az alábbi gombra kattintva tudod letölteni. 

Szerző

Sebestyén Balázs

Sebestyén Balázs

Szia! Örülök, hogy itt vagy! Sebestyén Balázs vagyok, a Psycholife megálmodója és megvalósítója. Cikkeimmmel szeretnék egy olyan tudást átadni, amelyet sajnos az iskolában nem tanítanak.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

A Psychotudás egyéb cikkei

Szimpatikus, amit csinálunk?

Kövess minket Facebookon, és csekkold az érdekes cikkeket! 🙂 

Hogyan teszed magad boldogtalanná, miközben a boldogságot keresed?

Töltsd le az e-bookot, és legyél igazán boldog!